Kirjoitettu
Tekoäly on tilitoimiston tuleva kumppani

Koneoppiminen, tekoäly, robotisaatio. Paljon on näistä hohkattu ja jokaista näistä voi hyödyntää omalla tavallaan myös tilitoimisto- ja taloushallinnon palveluissa. Siinä missä robotisaatio yksinkertaisimmillaan tekee orjallisesti rutiinityön, tekoäly ja koneoppiminen voidaan valjastaa täysiveriseksi kirjanpitäjän ja talousjohtajan assistentiksi.

Olen hetken leikkinyt ehkä kuuluisimman tekoälyn, ChatGPT:n kanssa. Sen tarkkuus ja oppiminen on hämmästyttävää. Itse asiassa, laitanpa tähän kuvakaappauksen yhdestä keskustelusta. Kysyin, miten tekoälyä voi hyödyntää kirjanpidossa, yrittäjän näkökulma huomioiden:

tekoälyn kirjoittama teksti

ChatGPT:n antama vastaus on käytännössä sama, jonka minä antaisin kenelle tahansa, joka kysyisi tekoälyn tuomia mahdollisuuksia kirjanpidon ja tilitoimiston palveluihin. Joku voisi jo tämän perusteella julistaa tilitoimistot kuolleiksi, mutta minä en. Sen myönnän, että tiukasti entisestä kiinni pitävä, muutosvastarintainen tilitoimisto löytää itsensä aika kiviseltä polulta tulevaisuudessa. 

Tilitoimiston mahdollisuudet hyödyntää tekoälyä

Minä näen tässä paljon mahdollisuuksia. Nykyiset tekoälyt ammentavat tietonsa vapaasti saatavilla olevasta tiedosta ja ovat edelleen alttiita misinformaatiolle, joten itsenäisesti tekoäly ei vielä korvaa ihmistä. Nykyinen tekoäly antaa kuitenkin mahdollisuuden analysoida asiakasdataa ja tehdä tulkintoja kirjanpidon perusteella.

Tulevaisuudessa tilanne kuitenkin voi muuttua. Yhdistämällä esimerkiksi vapaasti saatavilla oleva tieto tilitoimiston asiakasdataan sekä hyödyntämällä tehokkaampaa ja tehokkaampaa koneoppimista, uskallan väittää, että tulevaisuuden tekoälyä hyödyntämällä voidaan tehdä entistä reaktiivisempia ja tarkempia budjetteja. Budjetteja, joissa on analysoitu satojen ja taas satojen yritysten onnistumiset ja epäonnistumiset. Tekoälyn avulla voidaan esimerkiksi luoda useita eri vaihtoehtoja käytännössä mihin vain suunnitteluun ja skenaarioon sekä niiden vaikutuksiin. 

Otetaan yksi skenaario - Ihminen vs. dataa hyödyntävä, koneoppiva tekoäly. Case: korjausurakoitsijan tarjouslaskentaprosessi.
Ensimmäiset tarjouslaskennat ihminen vie 6-0. Muutaman tarjouslaskennan + toteutuneen urakan jälkeen ihminen tulee jäämään toiseksi. Tekoäly osaa laskea ja ottaa huomioon niin pieniä yksityiskohtia, että tarjouslaskijalla ei mitenkään riitä aika huomioimaan kaikkea. Alkaen ihan vaikka raa'asta laskennasta ja todennäköisyyksien huomioinnista, joilla kustannukset voidaan ottaa eurojen tarkkuudella huomioon.

Tässä skenaariossa tilitoimisto seuraa lukuja tarkkaan = toteutuneet työtunnit, materiaalikustannukset, vuokrat, maksuerät ja kaikki muut kuviteltavissa olevat muuttujat ja tekijät on kirjattu tilitoimiston ja myöhemmin tekoälyn toimesta kirjanpitoon ja raporteille, joita voidaan hyödyntää tarjouslaskennassa.

Tarjouslaskijalla on edelleen tärkeä rooli: tehdä päätökset parhaan analyysin mukaan. Tarjouslaskijalla on aitoa ja luotettavaa dataa käytössään, jonka perusteella voidaan tarjota sellainen hinta, että se kestää tarjouskilpailuiden yleisen "se voittaa ken itsensä eniten liriin hinnoittelee" - valintakriteerin.

Tilitoimiston rooli tekoälyn rinnalla

Tilitoimiston rooli on muuttunut vuosien varrella. Ja lähivuosina varsinkin, todella nopealla tahdilla. Tekoälyn nopea kehitys ja tulo markkinoille ei ainakaan hidasta tätä kehitystä. Näkisin, että tilitoimiston rooli on hyödyntää omaa alan osaamistaan, jotta tekoälyllä on riittävästi dataa ja ymmärrystä käsitellä pyyntöjä. Kirjanpitäjän rooli on kuin tarjouslaskijalla, tuottaa aidosti tarkkoja analyysejä ja skenaarioita.

Tekoälyltä voi nimittäin kysyä samaa asiaa yleisluontoisesti tai sitten oppivan tekoälyn kanssa voi sparrata ja keskustella aivan kuin ihmisen kanssa. Taloushallinnon ammattilainen osaa edelleen kysyä tarkempia kysymyksiä tai painottaa jotain tiettyä yksityiskohtaa asiakastaan paremmin. Oppiva tekoäly muistaa aikaisemman keskustelun ja sitä kautta osaa tarkentaa vastausta annetuilla kriteereillä.

Tekoäly vapauttaa paljon, ehkä jopa kokonaan, kirjanpidon rutiinityöstä ja mahdollistaa taloushallinnon ammattilaisen potentiaalin edesauttaa asiakasyrityksiään taloudelliseen menestykseen. 


Tekoäly käytännössä kirjoitti tämän blogin, sillä kaikki mitä tähän blogiin kirjoitin, on tiivistetty chatbotin viiteen kohtaan. Minulle ehkä jäi se datan analysoinnin rooli?

Lisää luettavaa sinulle

Mikäli tämä kirjoitus oli mielestäsi kiinnostava, sinua voisi kiinnostaa myös seuraavat kirjoitukset samasta aihepiiristä:

Tässä blogissa käydään läpi asioita, miten tilitoimisto voi kasvattaa asiakkaansa liiketoimintaa ja sitä kautta tuottaa asiakkailleen parempaa palvelua ja lisäarvoa.
Toiminimi kannattaa muuttaa osakeyhtiöksi tietyin edellytyksin. Tässä kirjoituksessa avataan syitä ja pohditaan, milloin on järkevää muuttaa toiminimi osakeyhtiöksi